Håbo RK på utflykt till Segersta

måndag 26 oktober 2015

Sverker Jonasson

Den vanliga rotarylunchen på Kalmarsands Restaurang, måndagen den 26 oktober avslutades med ett studiebesök på Segersta gård. Klubbens medlem Joachim Tiefensee hade arrangerat besöket med gårdens ägare, Sören Gyll. I sagolikt fint höstväder fick deltagarna härlig utflykt på landet.

Sören bjöd på fika och hälsade de 16 besökarna välkommen till Segersta och berättade om sina intressen och planer för gården som han förvärvade av Nobelstiftelsen 1998. Gården drivs som aktiebolag med familjen i styrelsen och bedriver skogsbruk, jordbruk och jakt. Den stora herrgården är sedan tidigare såld och avstyckad från gården. Sören berättade om sitt stora intresse för jakt och jaktvård. Han nämnde även det otäcka problemet med alla förvildade katter som smyger runt i markerna.

Tomas Lundin arbetar med den dagliga driften av gården sedan år 2000. Han är utbildad inom skogsvård och jakt och har tidigare jobbar för Skogssällskapet i Håbo. Han berättade att Segersta är en gammal boplats och att området så småningom hamnade under Ekolsunds slott men avstyckades och såldes därifrån 1913. Egendomen omfattar ca 600 ha, varav 450 är skogsmark, 100 är åker och 50 ha är betesmark.

Vid gårdens drift tar man stor hänsyn till naturvård och jordbruket bedrevs ekologiskt under en tid. Emellertid ligger nu åkerjorden i vall. Man har planer på lösdrift av boskap och söker tillstånd för att bygga lämpliga byggnader för detta. Dammar har anlagts för att främja fågeljakt och man har nu ett hägn på ca 45 ha för dovhjort. Tomas berättade att hjortar ibland ger sig på stängselband med sina horn. Banden fastnar då ofta i hornen, och i samband med att två bockar kivas med varandra, händer det att de trasslar sig samman med banden och inte kan komma loss. De sitter samman som siamesiska tvillingar. Detta inträffade senast under den gångna helgen men djuren upptäcktes och sköts. Besökarna kunde se resultatet i gårdens förnämliga styckrum tillsammans med andra jaktbyten som älg, vildsvin och änder.

Rotaryklubbens president, Lisbeth Bolin, tackade för ett intressant och trivsamt besök och den fantastiskt fina informationen om Segersta gård varefter gästerna rullade hemåt mot Bålsta.

Sverker Jonasson